CEEE...CITER..CE CITER..

SaPe NaK Kwn NgAn SaYa?????...Tak NaK KwN NgAn SaYa Ke?????

PART TIME CRAFTER

PART TIME CRAFTER
sekiranya berminat blh la klik pada gambar, sesuai untuk hadiah harijadi / untuk buah hati / untuk hiasan kereta / apa2 saja... :) dan jangan lupa TINGGALKAN LINK ANDA DI SHOUT BOX disebelah kanan anda...

TESTIMONI PRODUK VCO ( MINYAK KELAPA DARA )

TESTIMONI PRODUK VCO ( MINYAK KELAPA DARA )
RM43 termasuk postage / COD sekitar PUTRAJAYA

TESTIMONI COLLAGEN PLUS VIT E

TESTIMONI COLLAGEN PLUS VIT E
KELEBIHAN COLLAGEN PLUS VIT E.. # MENGHILANGKAN JERAGAT/JERAWAT #UNTUK AWET MUDA #MENGHAPUSKAN KULIT YANG KUSAM #MENGHILANGKAN BINTIK-BINTIK HITAM #MENGANJALKAN KULIT WAJAH #MENGECILKAN PORI-PORI

Tuesday, August 31, 2010

merdeka...MERDEKA...merdeka....


SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE-53

MUTIARA KATA

" merdeka itu bukanlah suatu benda yang mudah boleh didapat melainkan ialah dikehendaki untuk mendapatkannya itu iaitu pergorbanan yang sebenar pengorbanan. Dengan kerananya kita terpaksa mengorbankan bukan saja wang ringgit dan usaha tenaga bahkan jiwa kita sendiri juga...."

"Semangat Kebangsaan hendaklah dijadikan baja bagi menyuburkan kemerdekaan yang kita capai."

"Negara kita ini uniktidak ada "isme" yang oleh diimport dari luar negeri. Kita kenalah mentadbir negeri ini secara sendiri."

"Jika kita cuba hendak meniru mana-mana "isme dari negeri luar, maka sudah tentu tidak dapat diterima rakyat negeri ini."

Petikan KATA MUTIARA dari :
TUNKU ABDUL RAHMAN PUTA AL-HAJ
Perdana Menteri Malaysia Yang Pertama
(1957 - 1970 )

TITIAN KEMERDEKAAN - "ERTI KEMERDEKAAN"
petikan artikel dari Arkib Negara Malaysia

Kemerdekaan yang dikecapi bermakna kita bebas bukan sekadar daripada penjajahan fizikal malahanmecukupi spiritual dan mental. Erti kemerdekaan yang dinikmati ialah membebaskan diri daripada cengkaman kuasa asing seterusnya berusaha bangkit sebagai bangsa yang bermaruah. Kekuatan potilik untuk memperolehi kemerdekaan perlu didokong oleh penguasaan ilmu pengetahuan untuk mempecepatkan proses pembangunan negara.

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE-53.....hari ini genap kita merdeka buat kali ke 53 tahun lamanya...alhamdulillah..negara kita masih aman dan bahagia walaupun kadang-kala ada berlaku perkara2 yg diluar jangkaan kita...dengan kuasa TUHAN...negara kita adalah sebuah negara yang berbilang kaum...MELAYU, CINA, INDIA dan sebagainya...dan tahun ini adalah merupakan tahun ke 2 kita menyambut bulan KEMERDEKAAN pada bulan RAMADHAN iaitu bulan yang mulia bulan yg dirahmati ALLAH...

MERDEKA...MERDEKA...MERDEKA...




AYAH + MAMA + ABANG + KAKAK = 1 FAMILY

MOTHERS DAY




NASYRAH CHILD CENTRE, PUTRAJAYA

Ni adalah BIRTHDAY PARTY, MOTHERS DAY N TEACHERS DAY

kat tadika MUKISH...meriah sgt...sayup rasa hati bila

dah
jadi ibu nih....mmg happy sgt2 sbb dapat hadiah dari

anak
yg kita kandungkan 9 bulan 10 hari lamanya...

sejuk perut mama
mengandungkan anak mama...TQ MUKISH...

macam tuh
larasanya mak kita bila anak dia bg present

kat mak..
walaupun hadiahnya tak semahal mana pun tp

rasa macam
dihargai sesangat2...masa anak bg hadiah

sempena HARI IBU tuh,mmg
menitiskan air mata lah....

sayup + gembira + segala2nya lah...



ni barisan teacher2 yg mengajar anak aku kat tadika....

Dari kiri pengetuanya, yg kedua teacher YATI, teacher DIYA,

teacher MONA,teacher ERNI, teacher NORIE, teacher ZILA

n yang akhir sekali teacher ILAH...

TQ ye teacher sbb tak berputus asa untuk mengajar anak

saya membaca n mengenal huruf serta mengira...dlm

masa 3 bulan sahaja MUKISH dah

pandai membaca n mengenal huruf serta IQRA...alhamdulillah

mereka nih kena duduk dlm kumpulan kalo mkn

dalam majlis mengikut warna baju...so MUKISH dok

dlm kumpulan rumah hijau...

sedapnya mereka nih mkn...seronok tengok

ni la hadiah yg MUKISH bagi kat mama dia...buah epal

sebiji, sekeping kad ucapan yang dibuat sendiri oleh anak2

untuk mama mereka, n coklat 1 biji....TERHARUNYA...

AYAH + MAMA + ABANG + KAKAK = 1 FAMILY

PETUA KESIHATAN

1 . SUPAYA MEMUDAHKAN TIDUR / MEMPERCEPATKAN / LENA

* Minumlah air rendaman/perahan ketumbar yang dicampur dengan susu lembu
asli atau * Makanlah bawang besar berserta yogurt putih, ianya
mempercepatkan lena.

2 . MENURUNKAN DARAH TINGGI

* Minumlah air rebusan pokok Hempedu Bumi Pokok Cerita atau * Minumlah
air rebusan daun Pokok Ati-ati atau * Makanlah biji buah Peria atau *
Makanlah pucuk Pokok Pala sebagai ulam atau * Minumlah air rebusan Pokok
Dukung Anak atau * Minum air rebusan taugeh seminggu sekali. Air dan
taugeh hendaklah sama nisbahnya atau * Rebus daun pandan wangi
secukupnya dengan dua gelas air. Biarkan hingga tinggal setengah gelas
sahaja. Minum setiap pagi dan petang atau * Makanlah 3 ulas bawang putih
mentah. Jika tidak tahan baunya, bolehlah direbus atau * Parutkan kunyit
sebesar ibu jari. Perah airnya dan tambah dua sudu madu. Minum ramuan
ini setiap pagi dan petang.

3 . DEMAM BIASA

* Makanlah isi Labu Air berserta cuka sebelum tidur malam atau *
Makanlah bawang besar serta keju yang lama di ikuti memakan pula air
limau nipis beserta kulitnya atau * Minumlah air rebusan bunga melor.

4 . SAKIT KEPALA

* Ambil daun Serai dan ditumbuk hingga lumat. Kemudian pupuk pada dahi
atau * Ambil umbi pokok bawang putih lalu di giling atau ditumbuk
kemudian ditampalkan kebahagian kepala yang sakit atau * Rebus daun
Kangkung sampai mendidih, kemudian angkat dan lumatkan daunnya hingga
halus. Masukkan dalam air garam dan saringkan. Minum air rebusan ini
setiap hari atau * Makanlah daun pokok Peria atau * Minumlah air rebusan
biji jintan hitam yang ditumbuk.

5 . SENGAL SENDI

Ambil akar pokok Kayu Manis Hutan/Teja, sebahagiannya lagi diasah
bersama air, air rebusannya diminum dan air asahannya disapukan ketempat
yang derita atau * Ambil daun serai ditumbuk lumat, kemudian pupuklah ke
sendi yang sengal atau * Ambil daun kecubung dan bubuh kapur sireh,
kemudian ditumbuk sampai hancur. Bubuhlah di tempat yang bengkak atau
sendi-sendi yang sakit atau * Ambil lengkuas merah sekadar 2 ibu jari
kemudian diparut, bubuh sedikit air masak(mati) lalu ditapiskan dan
ambil airnya, bubuh di dalamnya sebiji telur ayam (ayam kampung,
seeloknya)dan digoncang hingga merata lalu diminum. Minumlah dua kali
seminggu atau * Tumbuk daun betik muda hingga halus dan perah airnya.
Kemudian campurkan dengan perahan limau nipis. Minum ramuan tersebut
sekali atau dua kali seminggu.

6 . SELSEMA

Ambil buah asam limau nipis lalu diperah ke dalam air teh (tanpa gula
dan susu) yang panas/suam lalu diminum atau * Minumlah air rebusan pokok
kadok/sirih duduk atau untuk bayi * Ambil tiga helai daun sirih. Sebiji
limau nipis, dibelah, diperah dan ditapiskan airnya. Ramuan-ramuan air
limau nipis yang bercampur daun sirih pada dada dan leher bayi.

7 . SUARA SERAK

* Ambil beberapa biji limau nipis dan mesinkannya dengan dicampur
sedikit air lalu dipanaskan, kemudian sedutkan wapnya melalui mulut
beberapa kali atau * Ambil bawang besar 2 biji, buang kulitnya lalu
ditumbuk atau dimesin hingga hancur, kemudian tapiskan lalu ambil airnya
dan diminum sekadar 2 kali sehari. Buatlah 2 hari berturut-turut atau *
Ambil sebuku asam jawa, rendamkan dan ramas dalam air setelah itu
campurkan dengan segelas air sejuk, embunkan atau masukkan kedalam peti
sejuk. Minumlah air ini selama dua kali sehari, sehingga serak itu
hilang.

8 . BATUK/LELAH/ SEMPUT

* Ambil umbi pokok bawang putih lalu ditumbuk atau digiling, ambil
airnya dan campurkan sedikit madu dan gula untuk diminum atau * Ambil
daun Kecubung, hiris halus-halus seperti tembakau dan dijemur hingga
kering, buatkan daun dan dihisap atau * minumlah rebusan akar pokok
melor atau * Jika anda ada penyakit lelah, jangan lupa masukkan sebatang
serai yang telah dihancurkan kedalam masakan anda. Cara ini boleh
mencairkan lendir atau untuk batuk berlendir * Panaskan limau nipis dia
tas bara api. Belahkan dua dan kemudian tuangkan kicap manis diatas
belahan tersebut. Perahkan airnya kedalam mulut dan makan bersama
hampasnya atau untuk batuk berkahak * Campurkan sebiji telur ayam
kampung dengan sesudu besar gula pasir. Seduhkan dengan tiga suku gelas
air mendidih. Biarkan sejuk lalu diminum.

9 . SAKIT GIGI

*Minumlah air rebusan kulit batang dan daun pokok gajus atau * Ambil
pucuk dan daun pokok cengkih lalu di kunyah-kunyah atau * Tumbukkan daun
serai hingga hancur. Masukkan kedalam air hangat dan tambah sedikit
garam. Air serai ini hendaklah diguna berkumur atau * Ambil sedikit
sekapur sirih dan kunyahkan pada gigi yang sakit itu hingga lumat.

10 . BENGKAK GUSI

* Ambil 5 helai daun jarak, 1 liter air biasa dan sesudu besar air kapur
sireh. Rebuslah ramuan ini, setelah mendidh barulah diangkat, sesudah
dingin minumlah airnya atau * Ambil umbut nenas, hancurkan setelah itu
campurkan dengan sedikit garam halus. Tampalkan pada gusi anda yang ada
kesan bengkak. Biarkan sehingga kering.

11 . GUSI BERDARAH

1. Ambil beberapa helai daun bacang dan masukkan kedalam periuk berisi
air, campurkan dengan beberapa helai daun inai. Kemudian rebuslah dan
setelah airnya mendidih bubuhlah sedikit asam gelugur dan garam secukup
rasa. Setelah airnya suam bubuhlah kedalam mulut dan biarkan selama 3
minit, lalu berkumur-kumur atau
2. Kumurlah dengan air suam yang telah dicampurkan dengan sedikit garam
atau
3. Jika gusi anda terluka dan anda tidak mahu biarkan luka itu
lama-lama, berkumurlah dengan air daun sirih. Caranya, ambil 15 helai
daun sirih dan dimasakkan dengan air. Setelah itu sejukkan rebusan itu.
Berkumurlah dengan kerap dan menggunakan air daun sirih itu.

12 . DEMAM CAMPAK

* Ambil sebiji kelapa muda, belah dan ambil airnya, setelah itu berilah
anak anda minum anggaran setengah cawan. Lakukan cara ini hingga
demamnya sembuh, jika dia mengidap demam campak, campaknya akan keluar
atau * Parutkan kunyit dan campurkan dengan asam kawak. Kemudian
lumurkan pada badan pesakit. Disamping itu, minum air kelapa gading
setiap hari.

13 . BATUK BERLARUTAN

Ambil sedikit asam jawa dan garam dicampurkan dengan air suam . -apabila
semua dah sebati dengan air suam tadi ,bolehlah diminum. -hendaklah
dilakukan sebanyak tiga kali. insyaallah batuk itu akan hilang dan kahak
yang pekat itu akan keluar dengan mudah

14 . SAKIT MATA

Merawat sakit mata disamping ia juga dapat mencantikkan mata... mata
akan kelihatan jernih..... sediakan madu.... ambil madu tersebut dan
tuangkan sedikit di sudu.... jangan terlalu banyak... cuma setitik madu
sahaja... titik kan madu tersebut di mata yang sakit... anda akan merasa
pedih sedikit dan dalam beberapa minit mata anda akan sembuh....
*insyaallah. ...

15 . MATA BERSELAPUT

Masaalah berselaput dalam mata. Bahannya : - Madu lebah asli. - pucuk
sirih. Caranya: -Masukan setitik atau dua titik madu lebah kedalam daun
sirih (pucuk sirih),
-kemudian gentel campuran daun sirih dan madu lebah hingga sebati.
-Lepas tu... titiskan kedalam mata yang menghadapi masaalah berselaput.
-Amalkan dua atau tiga kali . Insyaallah , selaput akan hilang dan tak
berselaput lagi.

16 . GELUNG HITAM PADA KELOPAK MATA

Bila anda tidak cukup tidur , pada mata anda pasti ada gelung hitam.
Untuk menghilangkannya mudah saja. Setiap kali bangun tidur , sediakan
semangkuk air dari peti sejuk , cuci di bahagian mata dulu dengan
menggunakan hujung jari dari pangkal hingga hujung mata sambul membaca
selawat 3 kali . Lakukan setiap pagi insyaallah

17 . BIBIR PECAH

Ubati bibir yang pecah Bagi mengatasinya, minum air suam yang dicampur
dengan gula merah atau gula melaka serta sedikit air perahan asam jawa.
-Minum ramuan ini beberapa kali dlm sehari. -Dengan izin ALLAH, bibir
yang pecah akan segera sembuh.

18 . MEMUTIH GIGI

Ambil sedikit arang dari kayu yang dibakar - jumlahnya ialah ikut
keperluan... .. kalau nak guna lama so taruk la byk sikit arang tu.....
-kemudian tumbuk arang tersebut dgn sedikit garam.... garam tu lebih
kurang 1 sudu teh ker... tumbuk hingga betul-betul hancur then -buat
cuci gigi.... gosok ngan jari pun boleh.... Insyaallah gigi anda akan
menjadi putih berseri.....

19 . KUKU BERSERI

Dapatkan kuku yang sentiasa berkilat... ambil sedikit ubat gigi
(sebaiknya colgate merah) dan gosokkan dengan jari beberapa minit.
Buatlah pada semua kuku, insyaAllah ia akan berkilat dan tahan lama...

20 . RAMBUT GUGUR

Rambut gugur ambil putih telur dan campurkan dengan limau nipis
-kemudian sapukan ke rambut sehingga keseluruhnya -setelah selesai
menyapu ke rambut balutkan rambut dengan kain tuala dan biarkan ia
semalaman -basuh pada keesokan harinya -amalkan seminggu dua kali
Insyallah -akar rambut akan menjadi kuat dan rambut akan lebih kelihatan
sihat -campuran berlebihan jangan dibuang.. simpan didalam peti sejuk..
kerana campuran tadi akan lebih sebati jika disimpan...

21 . PENYAKIT KAYAP

Menghilangkan Penyakit kayap ambil sebiji cempedak muda(putik buah
cempedak) dan asah bersama sedikit air pada belakang lesung batu.
-Kemudian ambil airnya, campurkan dengan bdak sejuk dan sapu sekitar
kayap itu seberapa kerap yang anda mahu.
-Insya-Allah kayap akan hilang dalam masa dua tiga hari. -insyaalah ia
mujarab.

22 .MERAWAT BIBIR

Mencantik serta merawat bibir ambil mentega dan disapukan pada bibir...
biarkan selama 10 min.. inyallah... -3 kali seminggu.. mesti bibir
elok...

23 . KAKI MELECET

Petua untuk kaki melecet sapukan sedikit minyak masak pada kaki yang
melecet sebelum memakai kasut.... Insyaallah kaki tidak akan melecet
lagi dan kita akan merasa selesa memakai kasut yang baru tu... Saya
sudah amalkan dan memang berkesan...

24 . PARUT HITAM

Menghilangkan Parut Hitam ambil beberapa biji kentang kemudian tumbuk
hingga lumat -tempekkan pada parut tersebut. Lakukan setiap hari dan
mudah-mudahan usaha anda akan berhasil dengan Insya - Allah.

25 . MERAWAT TUMIT PECAH

Ambil lemak ayam dan panaskan lemak ayam hingga cair dan sapukan pada
tumit kaki yg pecah -jika anda rajin amalkan... anda akan mendapat
kesannya yg baik.

26 . HILANGKAN KUTU DI KEPALA

. Ambil beberapa ketul ubat gegat dan tumbuk hingga halus/lumat
-campurkan ubat gegat itu dgn setengah cawan minyak kelapa. sapu di
seluruh kepala dan bungkus dgn kain. -selepas 15 minit, cuci rambut dgn
air bersih Insya-Allah, kutu akan hilang.. selamat mencuba....

27 . LEGAKAN BATUK

Petua Ibu Kunyit Legakan Batuk ambil ibu kunyit sebesar ibu jari. -
parut dan ambil airnya. - campurkan air ibu kunyit tadi dengan dua cawan
air tebu tulen. - Tapis dan didihkan sebentar. - biarkan ia agak
suam-suam sikit, dan minumlah 3x sehari Amalkan setiap hari...
Insyaallah.. batuk anda akan hilang!!!

28 . MEMUTIHKAN SIKU

Mungkin ada diantara anda yang mempunyai kesan-kesan hitam di bahagian
siku. Bagi anda yang ingin mengatasinya -cubalah campurkan setitik air
limau nipis ke dalam satu sudu besar tepung gandum. -sapukan campuran
itu pada bahagian siku anda dan biarkan kering. -Kemudian cucilah dengan
air suam. Bilas dan lapkan sehingga kering. -Amalkan beberapa kali dalam
sebulan. Insyallah akan membuahkan hasil.

29 . MEMERAHKAN KULIT MUKA

Sekiranya anda ingin kelihatan sentiasa berseri-seri dan kemerah-merahan
di seluruh muka anda,
-setiap pagi mencuci muka dengan daun teh yang telah di rendam.
-Sapukan daun teh perlahan-lahan ke muka dan biarkan seketika. -Kemudian
basuh dengan air bersih tanpa menggunakan sabun. Insyallah muka anda
akan kelihatan berseri-seri.

30 . MATA BERSINAR

Sekiranya mata anda tidak bersinar seperti orang mengantuk, cubalah
petua ini. -Basahkan kapas ke dalam air teh pekat sejuk, -kemudian
pejamkan mata anda dan letakkan kapas tersebut di mata beberapa ketika.
-Amalkan beberapa kali dalam seminggu nescaya mata anda akan sentiasa
segar dan bersinar.

31 . CAGU (MAKAN CEKAM)

Makan cekam atau cagu yg selalunya terjadi kat kuku kaki atau tangan
-ambil inai dan tumbuk bersama air (seeloknya inai mekah) -inai tersebut
letakkan di kuku yg makan cekam @ cagu tersebut -insyaallah. ... jika
selalu diamalkan makan cekam @ cagu tersebut akan kering dan beransur
hilang dan tidak akan berasa sakit lagi

32 . MASALAH BAU BADAN

1. Sebelum anda memulakan kerja, ambil sebiji limau dan belah dua.
Kemudian sapu pada ketiak dan jika diamalkan selalu ketiak tidak berbau
lagi.

2. Badan berbau amat memalukan. Cara mengatasinya, ambil beberapa kuntum
bunga cengkih dan direndam sehingga kembang. Kemudian minum airnya tiga
hari berturut-turut.

3. Ketiak hitam dan berbau amat memalukan. Cuba cara ini, campur sedikit
kapur sirih bersama perahan limaunipis. Sapukan pada ketiak, setelah
anda selesai mandi. Amalkan selalu dan ketiak anda akan cerah dan tidak
berbau lagi.

4. Bulu ketiak boleh dihilangkan dengan cara ini. Ambil 20 biji jintan
putih dan sedikit kapur barus, gaul rata bersama dengan air perahan
limau purut. Sapukan pada ketiak setelah bercukur, setelah disapu
beberapa kali ianya akan berhasil.

33 . MASALAH SAKIT KEPALA

1. Sakit kepala boleh dihilangkan dengan cara, ambil sebiji kecil bawang
putih, hiris nipis dan tampal pada kiri dan kanan pelipis. Bawang tadi
akan menyedut bisa pada kepala tadi dan biarkan semalaman. Hirisan
bawang tadi akan tanggal sendiri apabila mengering dan sakit akan
beransur hilang. Pelipis akan berwarna merah kehitaman, tetapi ia akan
mengelupas dalam masa 2-3 hari.

2. Ada cara yang paling mudah untuk menghilangkan sakit kepala. Ambil
daun lemuni ( batang yang lembut sahaja ) lebih kurang sekilogram.
Masukkan kedalam sarung bantal dan tidurlah menggunakan bantal tadi.
Amalkan 2-3 hari dan anda pasti akan berasa segar serta ringan kepala.

34 . HIDUNG BERDARAH

Sekiranya hidung anda berdarah, titiskan campuran cuka dan air mawar.
Amalkan dan penyakit ini tidak akan berulang.

35 . PENING

Amalkan petua ini sekiranya kepala anda terasa pening. Ambil sebiji
bawang merah yang besar dan lima biji bawang putih, hancurkan sehingga
lumat dan campurkan secamca besar madu. Kemudian lumurkan pada kulit
kepala dan urut lembut. Balut kepala dengan tuala suam. Biarkan
semalaman dan pening akan hilang..

36 . KESIHATAN RAMBUT

1. Rambut yang lebat dan panjang sentiasa menjadi idaman setiap orang.
Untuk itu ada cara yang paling mudah yang boleh anda amalkan. Mula-mula
ambil beberapa batang serai dan tumbuk sehingga pecah. Rebus serai itu
sehingga mendidih dan apabila air serai itu sejuk, sapukan rata-rata
kepada rambut anda dan seelok-eloknya ramas pada bahagian kulit kepala.
Setelah lebih kurang dua jam barulah dibasuh seperti biasa. Amalkan
sekurang- kurangnya seminggu.

2. Jika rambut anda selalu gugur serta nipis, cuba amalkan petua ini.
Ambil beberapa biji buah keras dan bakar sehingga bewarna kekuningan.
Tumbuk buah tadi sehingga hancur dan campurkan dengan minyak kelapa..
Pada setiap pagi, sebelum mandi sapukan bahan tadi pada rambut dan
biarkan selama 30 minit. Cuci rambut seperti biasa. Amalkan dua kali
seminggu. Insya-Allah anda akan nampak perubahannya.

3. Rambut mudah beruban jika tidak dijaga dengan baik terutama kepada
orang muda. Oleh itu ada petua yang boleh diamalkan untuk mengatasi
masalah itu. Caranya, bancuh sedikit minyak kelapa, lendir dari daun
lidah buaya dan air limau nipis sehingga sebati. Kemudian bahan tadi
dilumur pada kepala sebelum mandi. Biarkan selama setengah jam, barulah
dibasuh bersih-bersih dengan menggunakan syampu yang sesuai. Lakukan
tiga kali seminggu.

4. Anda pasti gembira sekiranya rambut anda selembut sutera seta mudah
disikat. Untuk itu amalkan cara ini. Sekiranya anda bercadang untuk
membasuh rambut pada esok hari, lurutkan rambut anda dengan minyak bijan
sebelum tidur. Esok, syampu rambut dan bilas sehingga bersih. Lap rambut
anda sehingga hampir kering. Kemudian, ambil sedikit minyak bayi atau
minyak zaitun dan digunakan sebagai perapi rambut. Kalau anda berambut
lurus, bolehlah disikat terus. Tetapi jika anda berambut kerinting,
seelok-eloknya biar seketika dan kemudian barulah disikat ( ini untuk
mengelakkan rambut dari putus dan bercabang)

37 . MERAWAT PENYAKIT BUASIR

Ambil sebiji kelapa gading yang kecil berwarna kuning. Bakar atau
panaskan hujungnya, kemudian letakkan kepada bahagian yang sakit.
Lakukan berulangkali sehingga sembuh. Insyallah baik. Tetapi jangan lupa
untuk berdoa.



AYAH + MAMA + ABANG + KAKAK = 1 FAMILY

8 tIpS mASaKAn

1. KESEGARAN SAYUR

Sayuran kalau disimpan didalam peti ais beberapa hari, kesegarannya akan hilang. Untuk mengembalikan kesegarannya, rendam sayur tadi didalam air yang dicampur cuka selama beberapa minit. Selain mengembalikan kesegaran, cuka juga akan menghilangkan kotoran pada sayur. InsyaAllah

2. MEMBERSIH KERANG

Mencuci kerang memang susah. Untuk itu, masukkan hampas kelapa bersama kerang didalam besen dan gaul bersama sedikit air. Setelah beberapa ketika, kerang akan bersih memutih. InsyaAllah

3. CUCUR KODOK

Kalau anda inginkan cucur kodok anda lembut setelah dimasak, bancuhlah dengan air suam. Kemudian goreng seperti biasa. Cucur pasti lembut walaupun setelah sejuk. InsyaAllah

4. PERIA

Peria memang pahit. Untuk menghilangkan pahitnya, potong peria dan rendam didalam air berisi garam halus. Setelah lebih kurang 25 minit, sejat dan masaklah peria tadi mengikut resepi anda. InsyaAllah

5. MENGGORENG IKAN

Ketika menggoreng ikan, perap ikan bersama asam gelugur. Kemudian goreng asam gelugur hingga hitam diikuti ikan. Hasilnya, ikan tidak melekat lagi. InsyaAllah

6. MENGGORENG TAUHU

Tauhu akan melekat jika digoreng. Taburkan garam halus pada permukaan atas dan bawah tauhu sebelum digoreng. Hasilnya, tauhu tidak melekat lagi. InsyaAllah

7. AYAM TIDAK HANYIR LAGI

Mereka yang gemar makan ayam, pasti tahu cara menghilangkan hanyir. Ayam dipotong dan dibersihkan, diperap beberapa minit dengan garam, asam jawa dan sedikit tepung gandum. Kemudian cuci bersih. Bubuh garam dan kunyit seperti biasa atau ramuan mengikit selera. Hasilnya ayam bertambah garing dan lazat. InsyaAllah

8. NASI HANGIT

Kalau nasi yang kita tanak tu hangit.. jangan buang, membazir.. cuba amalkan antara 3 petua nie..

Pertama:basuh cili kering dalam dua tiga tangkai jangan dipotong.. masukkan terus ke dalam nasi tersebut ,biarkan seketika,InsyaAllah nasi tak berbau..

(P/S: Jangan takut..tak rasa pedas nyer nasi tu..sebab tak dipotong)

Kedua:kalau bau hangitnya tidak terlalu kuat, letakkan garam di atas tudung periuk dan InsyaAllah, takder bau hangit tu..

Ketiga:kalau kat rumah tu ada daun pisang, letakkannya menutupi permukaan atas nasi, biarkan sejenak.InsyaAllah

AYAH + MAMA + ABANG + KAKAK = 1 FAMILY

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CEE..CITER..CEE CITER

codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=8,0,0,0"
width="400" height="48" id="TextSpace">

LCD Text Generator at TextSpace.net

There was an error in this gadget

SiLaKaN MaSuK..

AINA dlm HARI

AINA dlm HARI
MASA DLM PANTANG LAGIKKK... lahir 3.75 kg

ABG N KAKAK

ABG N KAKAK
sehati n sejiwa

KENANGAN

KENANGAN
@ AVANZA..skrg ALZA

KaKaK & AbAnG g BeRaYa

KaKaK & AbAnG g BeRaYa
25hb September 2010

anak2 n mak tok

anak2 n mak tok
Semua berbelang2

melaram @ KenDuRi SePuPu

melaram @ KenDuRi SePuPu

GILA AKU DENGAN NOVEL

1) SEBENARNYA..SAYA ISTERI DIA! ( sendiri )
2) TERLANJUR MENCINTAIMU ( pinjam )
3) KAMI DAH KAHWINLAH ( sendiri )
4) TEKNIK MEMIKAT SUAMI ( pinjam )
5) ADAM DAN HAWA ( on d way)
6) AKU DITAKDIRKAN UNTUKMU ( on d way )
7) KALAU DAH SAYANG ( on d way )