CEEE...CITER..CE CITER..

SaPe NaK Kwn NgAn SaYa?????...Tak NaK KwN NgAn SaYa Ke?????

PART TIME CRAFTER

PART TIME CRAFTER
sekiranya berminat blh la klik pada gambar, sesuai untuk hadiah harijadi / untuk buah hati / untuk hiasan kereta / apa2 saja... :) dan jangan lupa TINGGALKAN LINK ANDA DI SHOUT BOX disebelah kanan anda...

TESTIMONI PRODUK VCO ( MINYAK KELAPA DARA )

TESTIMONI PRODUK VCO ( MINYAK KELAPA DARA )
RM43 termasuk postage / COD sekitar PUTRAJAYA

TESTIMONI COLLAGEN PLUS VIT E

TESTIMONI COLLAGEN PLUS VIT E
KELEBIHAN COLLAGEN PLUS VIT E.. # MENGHILANGKAN JERAGAT/JERAWAT #UNTUK AWET MUDA #MENGHAPUSKAN KULIT YANG KUSAM #MENGHILANGKAN BINTIK-BINTIK HITAM #MENGANJALKAN KULIT WAJAH #MENGECILKAN PORI-PORI

Thursday, December 8, 2011

1 MINGGU MC


sudah 1 minggu MC?
sbb sakit mata....
sebelah kanan je yg ok, yang sebelah kiri tak ok langsung
BENGKAK.....huhuhuhu....


ni kalo minggu depan tak ok lagi
mmg kena g jumapa PAKAR MATA
kat HOSPITAL PUTRAJAYA pulak...

ni nak keluar umah mmg kena pakai 
CERMIN MATA HITAM
bayangkan malam2 pun pakai cermin mata hitam
kompom org kata aku tak sihat, malam2 pun nak pakai cermin mata...
hahahhaaha...
lantak hang la...kang aku tak pakai kang, korang terkejut lak...

Masalah-masalah Mata

Kita kenali berbagai masalah mata agar kamu tahu apa yang harus kamu lakukan. Masalah-masalah mata yang sering terjadi adalah:

a)Konjungtivitis (sakit mata)
b)Bintilan/timbilan
c)Kemasukan benda asing
d)Kemasukan bahan kimia
e)Mata kering
f)Mata lebam
g)Gangguan penglihatan

Nah, tapi kali ini kita cerita tentang Konjungtivitis ye sbb me dlm kategori ni..

Pernah dengar istilah konjungtivitis?

Konjungtivitis sering kita kenal dengan sebutan sakit mata atau mata merah. Konjungtivitis terjadi karena selaput jernih matamu (yang menutupi bagian putih mata) mengalami peradangan.Tanda-tandanya, mata akan memerah, berair, nyeri, gatal, penglihatan terganggu dan silau jika melihat cahaya.Saat bangun tidur, bulu mata juga akan menempel atau melekat kerana matamu menghasilkan cairan kental bening hingga berwarna kuning kehijauan di malam harinya.

Apa penyebabnya?

Konjungtivitis dapat disebabkan oleh virus, bakteri, alergi, tungau, bulu binatang dan juga bahan-bahan kimia. Tetapi penyebab terbanyak disebabkan oleh virus dan bakteri.
Konjungtivitis bersifat mudah merebak, dimulai dari satu mata lalu menyebar ke mata lainnya.

Bagaimana penyebarannya?

Kerana bersifat merebak, maka setiap orang akan terkena konjungtivitis. Virus atau bakteri penyebab konjungtivitis akan menyebar dengan mudah di rumah atau di kelas selama beberapa hari. Virus atau bakteri dapat menyebar melalui  baju, sarung bantal dan benda-benda lain yang dipakai penderita. Ketika menyentuh wajah atau mata sahabat yang sakit, kamu juga akan terkena.

Apa boleh dilakukan saat terkena konjungtivitis:

1)Gunakan  kacamata
2)Hindari menyentuh mata
3)Mencuci tangan sesering mungkin dengan air dan sabun
4)Untuk membersihkan kotoran mata, lebih baik gunakan tisu daripada saputangan .
5)Ganti sarung bantal setiap malam
6)Cuci semua sarung bantal yang telah digunakan di dalam air panas
7)Untuk menghindari sakit dan silau ketika melihat cahaya terang, gunakan cermin mata.
8)Gunakan antibiotik, salep atau ubat dari doktor
9)Bersihkan kotoran mata dan kerak yang terbentuk dua kali sehari



AYAH + MAMA + ABANG + KAKAK = 1 FAMILY

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CEE..CITER..CEE CITER

codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=8,0,0,0"
width="400" height="48" id="TextSpace">

LCD Text Generator at TextSpace.net

There was an error in this gadget

SiLaKaN MaSuK..

AINA dlm HARI

AINA dlm HARI
MASA DLM PANTANG LAGIKKK... lahir 3.75 kg

ABG N KAKAK

ABG N KAKAK
sehati n sejiwa

KENANGAN

KENANGAN
@ AVANZA..skrg ALZA

KaKaK & AbAnG g BeRaYa

KaKaK & AbAnG g BeRaYa
25hb September 2010

anak2 n mak tok

anak2 n mak tok
Semua berbelang2

melaram @ KenDuRi SePuPu

melaram @ KenDuRi SePuPu

GILA AKU DENGAN NOVEL

1) SEBENARNYA..SAYA ISTERI DIA! ( sendiri )
2) TERLANJUR MENCINTAIMU ( pinjam )
3) KAMI DAH KAHWINLAH ( sendiri )
4) TEKNIK MEMIKAT SUAMI ( pinjam )
5) ADAM DAN HAWA ( on d way)
6) AKU DITAKDIRKAN UNTUKMU ( on d way )
7) KALAU DAH SAYANG ( on d way )